Woensdag en Donderdag 7 en 8 november - Reisverslag uit Sumbawa Besar, Indonesië van Maria Zeevat - WaarBenJij.nu Woensdag en Donderdag 7 en 8 november - Reisverslag uit Sumbawa Besar, Indonesië van Maria Zeevat - WaarBenJij.nu

Woensdag en Donderdag 7 en 8 november

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria

09 November 2012 | Indonesië, Sumbawa Besar

Woensdag 7 november
Om 9.30 uur vertrokken we richting Sumbawa...eerst Lombok uiteraard maar goed richting de boot. Helaas regent het dus Kelly en Lars gaan met de taxi erheen en wij met Frans en Renate in de auto, want achterin is nu geenoptie. De rit naar de boot duurt ongeveer anderhalf uur en bij de boot aangekomen konden we gelijk er op en vrij snel daarna vertrok de boot al....
Dat was best een lange rit maar gelukkig was het niet zo druk op de boot dus hadden we plek zat om te zitten. Het duurde 4,5 uur voordat we bij de haven van Lombok aankwamen. Kelly en Lars gingen op het dek in de zon liggen om nog een een beetje kleur bij te krijgen. Wij bleven in de schaduw zitten. We aten een popmie (soort supermie best lekker). De zee was best ruw dus gelukkig had ik een primatourtje ingenomen en Kelly ook. Frans had zijn bandjes om...dus we werden niet misselijk ook al was de zee best wild. Aankomst op Lombok waar je gelijk een andere sfeer proefde want Lombok is een moslimeiland. Ik vond het rustiger als Bali en wat schoner. De tempels van Bali werden vervangen door Moskeeen op Lombok en die schitterden overal bovenuit. Een moskee moet glimmen en de huizen er omheen mogen er slecht uitzien (en dat doen ze ook). Raar toch? Maarja....dat is eenmaal zo hier. Je blijft je verbazen over de kracht van de vrouwen hier die met balen rijst of wat dan ook op hun hoofd rondlopen. Kinderen die op blote voeten vlak langs de weg spelen en hele gezinnen op 1 scooter!! De armoede van Lombok was ook te zien in de paardenwagen scenes waar Bali vol met dikke auto's zit heeft Lombok meer volgeladen busjes en paardenwagen. Na een uur rijden (Kelly en Lars in de achterbak, want de taxi bleef op Bali) kwamen we aan bij ons Hotel. Wat een mooi hotel zeg!! Dan voel je je haast schuldig vanwege dit grote contrast. We hadden een kamer met uitzicht op de zee!! Airco en een heerlijk bed!! Eerst even een duik in het zwembad en ook de zee effe in (hoge golven joh!) en toen douchen en naar t restaurant van het hotel. Heerlijk gegeten en toen naar bed....we waren het echt zat denk ik want we waren zo vertrokken....de muggen die begin van de avond zagen hebben we toch geen last van gehad....misschien kwam het door de DEET die ik opgesmeerd had maar goed ik heb lekker geslapen.
Smorgens ontbijt (een lekker wafel met honing en Frans en Henk aan de nasigoreng hahaha) . Lekker bakkie koffie en hup onze reis voortzetten naar Sumbawa. Vanaf het Hotel was anderhalf uur rijden tot aan de boot van Lombok naar Sumbawa. Voordat we op de boot gingen stopte Frans nog bij een kraam waar we gebakken banaan, en nog wat hapjes en fruit kochten voor op de boot. Heerlijk!
Aangekomen bij de boot stond de boot al klaar. We moesten achteruit erop rijden, dat was een rare gewaarwording maar goed er zat niks anders op. Daar hebben we anderhalf uur gezeten dus dat viel wel mee deze rit. Nog even boven gezeten waar de dorpsgek bijna bij Kelly op schoot ging zitten. Verder was het een rustige rit op de boot.....om een uurtje of 4 kwamen we op Sumbawa aan. Toen reden we naar het huis van Frans en Renate. Dat was ongeveer 2 uur rijden dus niet zo fijn voor de billen van Kelly en Lars die achter in de bak zaten!! Vlakbij huis nog even snel wat mango's gekocht en toen verder door. Aankomst bij het huis was verrassend. Sumbawa is heel stil weinig mensen en veel armoede....het huis daarentegen is supermooi vlak aanzee. We gingen gelijk de zee in...niet echt makkelijk want er lagen veel stenen dus waterschoenen waren nodig. Maar goed toch wel lekker effe plonsen.
Slaapkamers met airco en klamboe dus dat was ook lekker!Heerlijk geslapen dus en ook al vond ik het best eng met het idee dat er apen los liepen vlakbij maar goed volgens Frans kwamen die savonds niet.
Een toke (grote salamander soort die het geluid TO keI MAAKT) loopt hier gewoon in huis.

• 09 November 2012 - 13:55

Monique:

Leuk verhaal ! Leuke foto´s, leuke mensen op de foto's. En dan bedoel ik niet alleen de familieleden maar ook de vrouwen van de tuin, echt gaaf !!

• 09 November 2012 - 17:06

Gerdien:

Klink geweldig! Groetjes Gerdiend

• 13 November 2012 - 18:56

Yvonne:

Hey Maria,
    Leuk om weer alles te lezen en jullie foto's te zien.
    veel plezier nog dikke kus XXX

• 16 November 2012 - 11:05

Robin: