Vrijdag en Zaterdag 9 en 10 november - Reisverslag uit Sumbawa Besar, Indonesië van Maria Zeevat - WaarBenJij.nu Vrijdag en Zaterdag 9 en 10 november - Reisverslag uit Sumbawa Besar, Indonesië van Maria Zeevat - WaarBenJij.nu

Vrijdag en Zaterdag 9 en 10 november

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria

13 November 2012 | Indonesië, Sumbawa Besar

Vrijdag 9 november 2012
Vanmorgen wakker geworden en ontbijtje genomen en toen door het water gelopen naar t strandje bij het hotel. Daar even gesnorkeld en wat gedronken op het strand wat daar wat lekkerder is als voor het huis. Toen naar het huis terug en boodschappen halen bij de lokale supermarkt. Dit was een half uur rijden toch wel, dus niet zo makkelijk en dichtbij de deur.
Toen we de boodschappen hadden gehaald gingen we weer terug naar huis. Daar had tippi wan (ik weet haar naam niet meer hiiihi) heerlijk gekookt, rijst met kip. Na t eten hebben we nog een potje gekaart met zn allen en Kelly won!
Apen hebben we wel gespot hier in de tuin en koeien en zwerfhonden dus die jagen we steeds weg.
O ja bij het snorkelen zagen kelly en lars een waterslang in de zee!! Ook lekker...hahaha....

Zaterdag 10 november 2012
Vanmorgen opgestaan, ontbijtje klaargezet en iedereen wakker gemaakt. Na het ontbijt vertrek naar de tuinen.
Frans laat ons zien hoe de sjalotten van begin tot eind groeien. Het begint bij een zaadje in een bedje in stroken in een kas. Dan leggen ze er bladeren overheen en na ongeveer 3 weken komt het plantje boven die grond uit en dan halen ze de bladeren eraf. Dit proces versnelt de groei. Dus omdat Frans kassen heeft kan hij in het regenseizoen gewoon door blijven produceren. Lokale boeren kunnen in het regenseizoen dit niet dus hij heeft 3 maanden voorsprong op de oogst. Op een gegeven moment kunnen de plantjes naar buiten en worden daar gepoot en na 3 maanden. Mooi om te zien wat er allemaal op Sumbawa gebeurd en wat Frans allemaal doet. Het is een groot gebied van zo'n 3 ha. beneden en 7 ha. boven op de berg. Dit gebied was eerst woeste grond met bomen en struiken die dus eerst gekapt moesten worden en de grond gelijk gemaakt werd met bulldozers of wat daar op lijkt. Ongelofelijk hoor hoe die medewerkers aan het werk zijn in de barende zon en zwaar werk verrichten!Geulen graven, grond egaliseren! Maar goed ze verdienen wel meer als de lokale boer dus dat zal wellicht de arbeid verzachten. Wanneer er geoogst is gaan de sjalotten naar de drooghal bij het huis van Frans. Daar hangen ze dus te drogen om vervolgens verkocht te kunnen worden.
Na de rondleiding kochten we nog wat flesjes water en vertrokken we weer richting huis waar we bij het hotel gingen lunchen. Heerlijk chicken sandwich met frietjes gegeten en Henk gewoon voor de nasi goreng hoor! Hij vind het eten hier heerlijk en geniet volop van een paar keer per dag warm eten. Toen weer naar huis en ik ging even douchen en Kelly en Lars gingen krabbetjes zoeken in de zee om daarna ermee te gaan vissen. Dus na het douchen zat ik te kijken naar Kelly en lars totdat ze terugkwamen met de emmer met krabbetjes. Lars pakte de hengel en emmer en ik besloot ook maar mee te gaan om de emmer vast te houden. Nou dat was echt een succes hoor met Kelly en mij erbij haahahahaha.....lopen was al niet makkelijk maar ja we moesten toch wel wat dieper de zee in om de hengel uit te gooien en dus werd het steeds lastiger om te blijven staan met emmer in de hand. Lars had op een gegeven moment beet!! Maar ja....de vis zat klem tussen de rotsen en we kregen hem niet meer los dus trok Lars de haak los! Kelly en ik stonden nog steeds met emmer vlakbij Lars en hij probeerde het nog eenkeer. Deze keer hapte de vis niet toe....en zat de haak weer vast. Toen ging Kelly hem lospeuteren en dat lukte. Ik stond nog steeds met die emmer met krabbetjes in de zee en dat was niet echt makkelijk moet ik je zeggen! Maar goed....het was wel leuk...ik heb toch zeegevist hihihi als zeevatter hahaha....
Nu zitten we op de verranda en hebben lekker gedouched. We gaan straks uit eten bij een restaurantje in de buurt. Ik denk dat het een snapper word, daar heb ik wel zin in. Misschien vanavond nog een potje kaarten...effe kijken wie er nu gaat winnen....

• 16 November 2012 - 20:19

Marjan:

Hoi Maria en Henk

Ik volg jullie reisverslagen en vimdt het erg leuk
    Ziet er allemaal erg tof. lekker, en gezellig uit.
    Nog heel veel plezier voor jullie alle vier en natuurlijk de groetjes aan Frans en Renate
    Liefs uit Groningen