Daar zijn we weer... - Reisverslag uit Geilo, Noorwegen van Maria Zeevat - WaarBenJij.nu Daar zijn we weer... - Reisverslag uit Geilo, Noorwegen van Maria Zeevat - WaarBenJij.nu

Daar zijn we weer...

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria

02 Juli 2014 | Noorwegen, Geilo

Goedemorgen Nederland,
Daar zijn we weer, want ik heb al 3 dagen niets geschreven dus nu moet ik even goed nadenken wat we allemaal gedaan hebben de afgelopen dagen.
Zondagochtend gingen we dus op weg naar de boot die over het Sognefjord zou gaan....maaarrrr helaas op Zondag ging hij niet. Dus toen weer terug naar de camping om wandelschoenen aan te doen en een mooie rit de bergen in via haarspeldbochten om vervolgens een wandeling te maken daar in de bergen. Ik had mijn Endomundo aangezet om te kijken hoeveel kilometers we zouden lopen. Maar op de helft bedacht ik me....dat ik ook fotootjes wilde maken met mijn telefoon dus moest de Endomundo uit. Nja...heen 2,3 dus 4,6 toch een aardig trippeltje vooral omdat het best steil was af en toe en klimmen.
Op de terugweg hebben we in een traditioneel Noors restaurantje gegeten wat heel gezellig was en lekker. Ik had forel en Henk had rollade met cranberry saus en puree...en de eigenaar/bediening was heel aardig. Kwam de menukaart gezellig aan tafel uitleggen in het Engels en raadde ons het een en ander aan. De prijs was ook heel betaalbaar in vergelijk met ons vorige restaurant in Alesund.
Toen terug gereden naar Balestrand want de wedstrijd zou beginnen! We gingen in eerste instantie naar een restaurant om daar te kijken op een groot scherm maar de verbinding was zo slecht dat Henk helemaal chago werd en dus gingen we terug naar de camping om de wedstrijd op de radio te vervolgen! En gelukkig WeWonnenYessss!
Maandagochtend zijn we dus opnieuw naar de haven gegaan van Balestrand om de boot te nemen naar Fjerland. Door het Sognefjord. Prachtig uitzicht op het dek van de boot. We kregen gelukkig dekens, want het was nog vroeg dus best koud zo vooraan op het dek. Hoopte bruinvissen/dolfijnen te spotten maar die hebben we die ochtend niet gezien. Aangekomen na 1,5 uur in Fjerland reden we met de bus naar de Gletsjers. Prachtige beelden en uitleg over de ijstijd en de kleurverschillen in de gletsjers door luchtbellen. We gingen ook naar het Gletsjermuseum waar een film getoond werd over de gletsjers. Daarna gingen we een ruimte in die ons met beelden nogmaals uitlegde hoe de gletsjers zijn ontstaan en meer over de ijstijd en de aarde met haar levensvormen. Er stond in het museum een ijsbeer (opgezet uiteraard) van 2,30 hoog! 600kg. Er stonden ook resten van een Mammoet die nog veel groter was ;-)
Bij de gletsjers wat gewandeld en fotootjes genomen uiteraard. Daarna weer naar Fjerland terug met de bus en daar een oud hotel bezocht en een kerk en toen wat gegeten op de kade op een bankie. Om 15.20 ging de boot weer terug. Nu zagen we wel dolfijnen/bruinvissen voorbij springen! Dat was echt leuk! Bovendien was het ook inmiddels lekker weer geworden dus genieten van het uitzicht in het zonnetje en ook nog dolfijnen spotten! Wat wil een mens nog meer?
Om 17.30 uur aankomst Balestrand.
Boodschapjes gedaan voor het avondeten. Na het eten op de camping begon het ineens te onweren en te waaien! Een prachtige regenboog kleurde de hemel. We liepen even naar het water en maakte daar wat fotootjes maar moesten snel weer terug want het begon te plensen.
Dinsdagochtend na het ontbijt en weer ingepakt vertrokken we weer verder naar de volgende camping. Onderweg eerst weer de veerpont en toen bij Vik de oudste Staafkerk van Noorwegen bezocht. Gebouwd in 1140. Entree maar liefst 60kr pp pffff. Mja nu we er waren wilde we er ook in.
Daarna doorgereden naar Flam omdat we graag met de beroemde flambahn wilde. Onderweg erheen prachtige sneeuwtoppen en bevroren meertjes gezien. Natuurlijk effe uitstappen om een sneeuwbal naar Henk te gooien hahahah en een sneeuwpop je te maken....
Aankomst Flam....rond 13.30 bleek het een drukke boel daar bij die trein te zijn. Helaas waren alle kaartjes die dag uitverkocht pffff beetje jammer....maar goed foto vd trein en effe rondgelopen daar. Ijsje gegeten van alweer 25kr. Per bolletje ijs!
Op het station zag ik een folder van een mooi uitkijkpunt in de buurt. Dus daar zijn we naar toegereden. Prachtige plek en natuurlijk weer foto's genomen. Daar ontmoette wij die Chinezen! Zo grappig...ze wilde zo graag met ons op de foto...volgens mij dachten ze dat Henk een beroemdheid was in Nederland of zo hahaha...ik zei nog wel later tijdens die fotoshoot: he is a famous singer in Holland! Must he sing a song for you? Hahahahaha
En weer verder richting voringfossen met heeeeel veel tunnels...pfff...niks aan op een gegeven moment ben je die tunnels wel zat. 11 tot 13 km. Lang! Soms zelfs rotondes in de tunnels! Heel apart. Aankomst bij de veerpont....was die buiten dienst! Dussss moesten we weer terug en in de tunnel de derde afslag op de rotonde dus naar de BRUG die nieuw was net vanuit de tunnel 3,5 km ongeveer! Mooie brug (milau gevoel)
Aankomst op de camping bovenin de berg. Om een uur of 20.00. Kouder maar een gezellige hut met banksteldus lekker binnen geïnstalleerd....pizza gegeten en slapen want ik was moe! Logisch na alles wat we meemaken.
Vandaag gaan we weer een klein stukje rijden en dan wat wandelen..tot de volgende keer maar weer.....